ثبت نام مهد کودک در بلوار فردوس
وضعیت ثبت نام مهد کودک در ایران
آموزش مهد کودک نقش اساسی در پرورش کودکان دارد و زمینهی یادگیری در طول زمان را ایجاد میکند. طی سالهای گذشته سطح آموزش کودکان در سالهای اولیهی کودکی ارتقا یافته و همچنان هم رو به پیشرفت است. در این مقاله وضعیت ثبت نام مهد کودک را به شما توضیح میدهیم.
وضعیت سیستم آموزشی مهد کودکها را میتوان از چند وجه مورد بررسی قرار داد:
1. نرخ ثبت نام مهد کودک
ایران پیشرفت بسیاری در افزایش رشد ثبت نام مهد کودک داشته است. هر چند همچنان کودکان در مناطق روستایی و محروم دسترسی مناسبی به ثبت نام مهد کودک ندارند. براساس گزارشات بانک جهانی نرخ ثبت نام در دوره ابتدایی 100% افزایش پیدا کرده است و این یعنی کودکان بیشتری پیش از ورود به مدرسه در مهد کودک ثبت نام میکنند.
2. کیفیت برنامههای آموزشی مهد کودک
با وجود آن که نرخ ثبت نام مهد کودکها افزایش پیدا کرده است اما کیفیت برنامههای آموزشی همچنان یکی از دغدغههای اصلی است.
مربیان باید منابع و آموزشهای بهتری داشته باشند تا بتوانند سطح آموزشی بالایی فراهم آورند. همکاری بین مربیان و همکاران آنها در سراسر دنیا و آشنایی با جدیدترین روشهای آموزش در مهد کودک میتواند کیفیت معلمان را بالا ببرد.
چالشها و پیشنهادات ثبت نام مهد کودک
1. تربیت و آموزش مربی
سرمایهگذاری در زمینهی پرورش معلمان مهد کودک، میتواند اقدام موثری باشد. برنامههای آموزشی باید روی پرورش کودکان، روشهای آموزشی موثر و مدیریت کلاسها کار کند.
تشویق همکاری میان تسهیلگران داخلی و خارجی بهترین راه به اشتراک گذاشتن آموختههاست.
2. منابع و زیرساخت
توسعهی زیرساختها به خصوص در مناطق روستایی. ایجاد دسترسی همهی کودکان به محیط یادگیری امن و موثر.
فراهم آوردن مواد، کتابها و وسایل بازی مناسب سن کودکان برای آموزش
3. آگاهی و مشارکت والدین
آگاهی بخشیدن به والدین جهت ثبت نام مهدکودک اهمیت زیادی دارد. مشارکت والدین در فرآیند یادگیری کودکانشان از طریق برگزاری ورکشاپها و تعاملات والدین-مربی.
نحوه ثبت نام مهد کودک
سیستم آموزشی در ایران به دو بخش ابتدایی و دبیرستان تقسیم شده است. مهد کودک به دورهی قبل از شروع مقطع کودکستان و ابتدایی میگویند، در ادامه نحوهی ثبت نام کودک خود در مهد کودک را بررسی خواهیم کرد:
1. مهد کودک دورهای مهم و حیاتی پیش از ورود به مدرسه ابتدایی است.
2. کودکان از سن شیرخوارگی تا 5 سالگی میتوانند به مهد کودک بروند. برنامههایی که برای هر دوره در نظر گرفته میشود متفاوت است به همین دلیل برنامهی آموزشی مهد کودک با توجه به سن کودکان تعیین میشود.
زمان ثبت نام مهد کودک
بسیاری از مهد کودکها این امکان را در اختیار والدین قرار میدهند که در هر فصلی از سال کودکشان را در مهد کودک ثبت نام کنند. اما ثبت نام مهد کودکهایی که ظرفیت محدودی دارند از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز میشود.
نکاتی که در زمان ثبت نام مهد کودک باید به آن توجه کرد:
- شرایط نگهداری کودک
- زمان استراحت
- نوع بازیها
- تغذیه
- بهداشت مکان
- جواز معتبر برای مهد کودک
- مدرک معتبر مربیان برای آموزش کودکان
شرایط ثبت نام مهد کودک
1. پرداخت شهریه
تقریبا همهی مهدکودکهای کشور غیردولتی هستند، چرا که مهد کودک در واقع فضایی برای مراقبت و نگهداری کودکان چند ماهه تا 5 سال است و اگرچه اهداف آموزشی هم در آن دنبال میشود اما جنبهی نگهداری و مراقبت از کودکان در آن بیشتر است. به همین دلیل مهد کودکها هزینهای بابت نگهداری و آموزش دریافت میکنند.
بسته به موقعیت مهد کودک، امکانات، مربیان و … هزینهی شهریه متغیر است.
2. سن مهد کودک
نکتهی دیگری که در زمان ثبت نام مهد کودک باید در نظر بگیرید، سن مهد کودک است. بهترین سن ثبت نام مهد کودک 3 تا 5 سال است. در این بازه توانایی شناختی کودک برای یادگیری بالاست و از طرف دیگر آمادگی جدا شدن از والدین را دارد.
در صورت ثبت نام کودک خود در مهد کودک حتما حساسیتهای غذایی، دارویی و … او را به مربیان بگویید.
چرا باید کودک خود را در مهد کودک ثبت نام کنم؟
10 دلیل برای ثبت نام کودک در مهد کودک
ثبت نام مهد کودک زمینهی مناسبی برای رشد اجتماعی و تحصیلی کودک شما به وجود میآورد و باعث میشود کودک عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد. در ادامه به 10 دلیل اهمیت ثبت نام کودک خود در مهد کودک خواهیم پرداخت.
1. ثبت نام مهد کودک فرصت مناسبی برای رشد است
برای بسیاری از کودک مهد کودک اولین تجربهی حضور آنها در یک نظام ساختارمند است که با معلمان و کودکان دیگر همراه میشوند. مهد کودک فرصتی برای یادگیری، به اشتراک گذاشتن، پیروی از دستورالعملها و ساختن پایههای یادگیری است که در دبستان اتفاق میافتد.
2. ثبت نام مهد کودک، کودک را برای کودکستان آماده میکند
از آنجا که کودکستان هم بخشی از دورههای اصلی تحصیل کودکان است، بسیاری از والدین مهد کودک را دورهی شروع مسیر موفقیت در مدرسه میدانند. همزمان، والدین ممکن است که با توجه به تمرکز بر مهارتها ریاضی و ادبی پیش از شروع مدرسه، نگران باشند که کودکشان فرصت بازی را از دست میدهد و خیلی زود بزرگ میشود. این مسئله بسیار سردرگم کننده است، به خصوص که همهی دوستان و فامیلها هم نظرات و توصیههای متفاوتشان را ارائه میدهند.
خوشبختانه برنامههای آموزشی مهد کودک، خانوادها را مجبور نمیکند بین این دو مورد یکی را انتخاب کنند، و در واقع ثبت نام در مهد کودکهای خوب هم بازی کودکان و هم آموزششان را در اولویت آموزش قرار میدهند.
اما چطور مهد کودکهای باکیفیت همزمان یادگیری و رشد کودک را ممکن میکنند؟ و خانوادهها باید دنبال چه ویژگیهایی برای برنامهی آموزشی مهد کودک باشند؟ پاسخی که میتوان به یکی از این سوالات داد این است که کارکنان و تسهیلگران مهد کودکهای خوب، راههایی که کودکان میتوانند از طریق آن رشد و توسعه پیدا کنند را میدانند. آنها میتوانند فضا، زمان و فعالیتهایی که با تواناییهای فیزیکی، شناختی، احساسی و اجتماعی کودکان مطابق باشد را پیدا کنند.
3. ارتقای رشد عاطفی و اجتماعی
برای یادگیری کودک نیاز دارد احساس مراقبت و امنیت را از معلم یا تسهیلگرش دریافت کند. کودک 3 ساله میتواند دور از خانواده وقت بگذارند و به بزرگسالانی که بیرون از خانواده حضور دارند اعتماد کند. برنامههای مهد کودک خوب روابط گرمی میان کودکان، معلمان و والدین ایجاد میکند. و مربیان رابطهی شخصی نزدیکی با کودکی که تحت مراقبت آنهاست میسازند.
وقتی ثباتی در مراقبت خانه و مدرسه وجود دارد، کودکان رشد میکنند. در مهد کودکهای باکیفیت معلمان به والدین به عنوان کسانی که در برخورد با کودکشان حرفهای هستند نگاه میکنند. والدین هر روز گزارشی از فعالیتهای کودکشان دریافت میکنند و گفت و گوهای مختلفی با والدین برگزار میشود.
کودکان مهارتهای اجتماعی و کنترل عاطفی را در محیط واقعی میآموزند. کودکان سه تا چهار سال، از طریق تجربه یاد میگیرند و معلمان خوب این فضاهای یادگیری را فراهم میکنند تا به کودکان آموزش دهند چطور ناراحتی یا خشم خود را کنترل کنند.
آنها ناخودآگاه وارد دعوای بچهها نمیشوند بلکه میدانند کجا باید بگذارند کودکان راه خود را پیدا کنند و کجا وارد قضیه شوند. بدون این که احساس شرم به کودک دهند، او را متوجه میکنند که رفتار خشن و آزادهنده او چطور روی کودک دیگر هم تاثیر دارد.
4. فضای مهد کودک ساختارمند است حتی اگر اینطور به نظر نرسد
یک فضای کاملا ساختارمند به کودکان کمک میکند دوستیهایی بسازند و با یک دیگر بازی کنند. این به این معنا نیست که در مهد کودک قوانین بسیاری وجود دارد یا بزرگسالان فعالیتهای کودکان را شکل میدهند. در عوض ساختار باکیفیت کلاس مهد کودک برای کودکان قابل رویت است. فضای کلاس طوری تعبیه شده که تعامل اجتماعی را تشویق کند و شلوغی و برخورد را به حداقل برساند.
5. کودکان باید انتخاب کنند
در مهد کودک، کودکان میتوانند فعالیتهای مختلفی را انتخاب کنند، کودکی که بیهیچ هدفی میچرخد را تشویق میکنند تا یکی از علایقش را انتخاب کند. مربیان نسبت به کودکانی که نمیدانند چطور وارد بازی سایر بچهها بشوند، حواس جمع هستند، و پیشنهاداتی برای اضافه شدن به گروه به او میدهند.
6. کودکان یاد میگیرند از خودشان و دیگران مراقبت کنند
به محض این که کودکان یاد میگیرند از خودشان مراقبت کنند و به دیگران کمک کنند، روحیهی رقابت جویی و احساس ارزشمندی در کودکان تقویت میشود. مربیان کاری میکنند که کودکان فرصت همکاری واقعی را تجربه کنند. مثلا از آنها میخواهند میز و صندلیها را بچینند. از کودکان میخواهند قبل از خوردن میان وعده دستهایشان را بشویند، وسایلشان را جمع کنند و قبل از پرداختن به فعالیت بعدی اسباببازیهایشان را کنار بگذارند. آنها از کودکانی که روحیهی رقابت جو دارند میخواهند در ریختن آب برای کودکی که هنوز بلد نیست این کار را انجام دهد کمک کند یا به کودکی که تازه وارد است فضاهای مختلف را نشان دهد.
همهی این آموختهها در سالهای مدرسه به کودکان کمک میکند تا همدلی بیشتری با هم سن و سالانشان داشته باشند. کودکان در طی فعالیتهای گروهی یاد میگیرند که موقع حلقه زدن باید به معلم توجه کنند و وقتی دیگران صحبت میکنند گوش دهند و برای حرف زدن نوبتشان را رعایت کنند.
7. تقویت مهارتهای زبانی و شناختی
مهارتهای زبانی کودکان در سالهای مهد کودک در یک محیط زبانی غنی به شدت رشد پیدا میکند. در بین سنین 3 تا 5 سال، دایره لغات کودک از 900 کلمه به 2500 کلمه میرسد و جملات او طولانیتر و پیچیدهتر میشود. در مهد کودک مربیان در طول بازیها این امکان را برای کودکان فراهم میکنند که مهارتهای زبانی خود را تقویت کنند و با پرسیدن سوالات فکری، آنها را با واژگان جدید در حوزه علم و هنر و سایر فعالیتها آشنا کنند. کودکان فرصتهای بسیاری برای خواندن، حرف زدن راجع به کتابهای مورد علاقهشان و داستان سازی دارند.
مهارتهای شناختی کودک از طریق فعالیتهای مختلفی مثل فعالیتهای دستی، سوال پرسیدن یا حل مسئله تقویت میشود. هر چند معلمان میدانند که کودکان مهد کودکی چندان منطقی نیستند بنابراین توضیحات آنها در خصوص پرروش گیاه یا این که چرا آدمها پیر میشوند علت و معلولی نیست. برای مثال «افراد پیر میشوند چون تولدهای زیادی گرفتهاند.» آنها برای توضیح چیزها بیشتر از تفکر جادویی استفاده میکنند.
8. مربیان مهد کودک، کنجکاوی کودکان را پرورش میدهند
معلمان مشاهده میکنند و در طول فعالیتهای مختلف، سوالاتی میپرسند و به ایدههای بچهها گوش میدهند. هدف در اینجا پاسخ درست نیست. معلمها برای پرورش روحیهی کنجکاوی و انگیزه برای یادگیری از ایدهها و علایق بچههای برای خلق فعالیتهای جدید استفاده میکنند. و حتی اتفاق ساده و تصادفیای مثل کشف یک حلزون در حیاط بازی میتواند به فرصتی مناسب برای یادگیری تبدیل شود.
کودکان در مهد کودک تخیل فعالی دارند و از طریق بازی یاد میگیرند. معلمان میدانند که مرز واقعیت و فانتزی برای کودکان چندان مشخص نیست. گاهی اوقات همین مسئله باعث میشود آنها از هیولایی که زیر تختشان است بترسند. اما تخیل نیروی محرک یادگیری هم هست. برای مثال وقتی گروهی از کودکان بازی مغاز حیوان خانگی فروشی را بازی میکنند، بسیاری از مهارتهای اجتماعی و شناختی را تمرین میکنند. آنها در این بازی با دسته بندی حیوانات آشنا میشوند، برای برچسب زدن محصولات نشانههایی میسازند و به مشتریانشان کمک میکنند شامپوی مناسب یا اسباب بازی مناسب برای حیوان خانگیشان انتخاب کنند.
9. فعالیتهای مهد کودک، مهارتهای ادبی و ریاضی کودکان را تقویت میکند
کودکان علاقهی بسیاری به پرورش مهارتهای پیشاریاضی و پیشاادبی نشان میدهند. آنها کنجکاو و مشاهدهگر هستند و میخواهند در مهارتهایی که خانواده یا جامعه به آن ارزش میدهد، رقابت کنند. مثلا خواندن دستورالعمل ساخت اسباب بازی یا انتخاب پول درست برای خرید. مربیان برای آماده کردن کودکان برای ورود به کودکستان، بازیها و فعالیتهای بسیاری برای کمک به تقویت مهارتهای ادبی و ریاضی کودکان طراحی میکنند.
خواندن آهنگ حروف الفبا همزمان با یک کتاب تصویری، آگاهی کودک را در زمینهی ارتباط بین حروف الفا و صدای کلمات میسازد. یاد گرفتن ریتم به کودکان کمک میکند، فاصلهی صدای درون کلمات را متوجه شوند. آوردن کودکان در بحث راجع به یک داستان جالب، توانایی گوش دادن، درک مطلب و مهارتهای زبانی بیانی را تقویت میکند. بازی با حروف الفبای مغناطیسی، به کودک این انگیزه را میدهد که از معلمش درخواست کمک برای نوشتن اولین حرف از اسمش کند.
بازیهای وصل کردنی، مرتب کردنی، شمردنی و بازیهای فکری درک کودک را از اعداد، دسته بندیها و ترتیبها شکل میدهد و همین باعث میشود بعدتر ریاضی را بهتر یاد بگیرند. کنار هم قرار دادن پازلها، کودکان را تشویق میکند به الگوها، برنامههای پیش رو و حله مسئله توجه کنند.
برای ایجاد انگیزه و انرژی برای یادگیری در کودکان، ثبت نام مهد کودک خوب و برنامههایی که از سنین پایین مهارتهای ادبی و ریاضی را به آنان آموزش دهد، بسیار مناسب است اما این کار باید در قالب فعالیتهایی که برای کودکان جالب و معنادار است اتفاق بیفتد.
10. کمک به تقویت مهارتهای حرکتی
همکاریهای فیزیکی به کودکان این امکان را میدهد که محیط اطراف خود را جستجو کنند و در زمینههای مختلف و جدید خود را به چالش بکشند. کودکان طی روز تحرک بالایی دارند. برنامههای مهد کودک خوب و باکیفیت، در طی روز فرصتهای بسیاری برای دویدن، بالا رفتن و بازیهای فعال در اختیار خودک قرار میدهند. فعالیتها به کودکان کمک میکند تا مهارتهای حرکت خود را مثل نخ کردن مهرهها یا بریدن با قیچی را تقویت کنند. و کودکان از طریق فعالیتهای مختلفی برای ساخت تعادل و هماهنگی میان چشم و دست خود را به چالش میکشند.
وقتی یک برنامهی باکیفیت که مناسب کودک و خانوادهی شماست را انتخاب میکنید، میتوانید مطمئن باشید که از کودک شما به خوبی نگهداری میشود، از فعالیتهای لذت میبرد و دانش، مهارتها و اعتماد به نفسش ساخته میشود تا عملکرد خوبی در کودکستان داشته باشد.